Snažím se maximálně vzdělávat, jednak kvůli sobě, ale také proto, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout nejnovější trendy v e-commerce. Nerad bych, abychom něco zaspali. A naopak chci přinést něco, co jsem zatím třeba nepovažoval za důležité, a přesto se ukazuje, že to hodně zákazníků zajímá a kladou na to důraz.

Letos se začátkem roku v ČR objevily hned dvě konference, na kterých jsem nechtěl chybět. První Ecommerce Expo Prague (30.1.2018) v PVA Letňany a druhá E-shop summit a expo (16-17.3.2018) v Praze na Výstavišti.

Ecommerce Expo Prague

Veletrh, kde vystavovalo zhruba 100 vystavovatelů s jasným cílem prezentovat svoje služby. Veletrh nebylo úplně to, proč jsem na akci přijel. Nicméně bylo sympatické, že součástí veletrhu byla také zóna konzultace zdarma na aktuální témata – UX, GDPR, atd. Palec nahoru.

Konference, s podtitulem „Inspirujeme se v zahraničí“. Kvůli konferenci jsem si kupoval lístek a hodně jsem se těšil. Můžu říct, že jsem odjížděl nadšený. Žádné plané řeči, ale konkrétní příklady a ukázky firem (Footshop, Eyerim). Příklady, kam expandovat, kde je to naopak „oříšek“, na co si dát pozor. Amazon a prodej na něm – ano nebo ne? fuckUP a přednáška eyerim to celé korunovala – aneb jak se expanze může zvrtnout.

Jednoznačně se ukázalo, že pokud má konference jasnou specializaci, stojí to za to. Konference i organizačně zvládnutá na jedničku. Výborné občerstvení, dobré kafe, přednostní vstup při vstupu, dobrá lokalita i s parkováním. Tady rozhodně za jedna.

Závěr pro mě: příští rok jedu znovu. Myslím, že už i z našeho webu je trochu cítit inspirace, kterou jsem na konferenci získal.

E-shopsummit a expo

Akce, která je také rozdělena na veletrh a summit/konferenci. Co do počtu vystavovatelů menší akce, ale organizačně asi určitě větší – celkem dva dny (pátek a sobota). Více přednáškových sálů (hlavní a tři další menší v rámci veletrhu) a tedy i více přednášejících. Akce poprvé přesunutá z Českých Budějovic do Prahy. A tady už jsem měl možnost srovnávat :).

Veletrh – klasický, podobný tomu jako v PVA Letňany. Jenom se mi to tady zdálo takový příjemnější – mohlo to být menší plochou, takže to celé vypadalo živěji. Sympatické byly tři sály, kde probíhaly další přednášky – super! Opět jsem ale na akci nejel kvůli veletrhu… ale zejména se vzdělávat.

Summit – s hlavním sálem a předem danými přednáškami. První problém. Co když chcete jít na přednášku na veletrh a zároveň je dobrá přednáška v rámci summitu – no musíte si vybrat (a z ohlasů byly některé přednášky na veletrhu zajímavější než v hlavním sále). O coffee breaku jsem dával zpětnou vazbu přímo pořadateli (coffee break bez kafe…?). Řekl bych, že po oba dva dny se jednalo z poloviny o spíše teoretické přednášky. Chyběly reálné příklady e-shopů z praxe. Snad s výjimkou diskusního panelu – opět na téma expanze do zahraničí (kytary.cz, pilulka.cz, expando.cz a zasilkovna.cz) – konkrétní příklady, faily,… paráda. Možná takové konkrétní příklady byly v ostatní sálech, nevím, bohužel se nerozdělíte.

Paradoxně přednáška na vratky (vrácení zboží), na kterou jsem být nechtěl, prezentoval nadšený pan Boroš (retino.io). Na základě jeho přednášky jsme kompletně překopali proces případného vrácení zboží v našem e-shopu, pane Boroš – díky!

Závěr pro mě: mohlo to být počasím (v sobotu dokonce napadl sníh), mohlo to být zimou v sále – odhaduji tak 18 stupňů, mohlo to být slabým cateringem (v pátek fronta přes půl sálu, v sobotu mi na můj výběr řekli, že z toho nic nemají a mají sekanou), ale tahle konference byla prostě o hodně slabší. Dobrý = 3.

Vždycky si ale říkám, že i kdyby to byla ta jedna jediná přednáška, která vám otevře oči, pak má smysl na podobnou akci jet. Letos mě o tom zase přesvědčila přednáška právě na vrácení zboží.

Závěr

Příští rok jedu opět na obě akce. Záleží mi na tom, jak vypadá náš e-shop, jak můžeme zlepšit naše procesy, takže i přes výtky mají pro mě tyhle akce smysl.

Díky samozřejmě patří oběma pořadatelům, že se nevzdávají, obětují svůj čas, protože uspořádání podobné akce musí být celkem náročné. Trh e-commerce je nyní v ČR hodně populární a patříme s počtem e-shopů (zhruba 40tis) na přední příčky v rámci Evropy. Mějte ale na paměti, že se počet účastníků třeba v rámci Eshopsummitu počítá pouze kolem 5tis. Tak se třeba potkáme v roce 2019 v PVA Letňany nebo na Výstavišti. Přeji podobným konferencím ještě větší počet zájemců, za svůj přínos pro e-commerce si to zaslouží.

Ecommerce Expo Prague
Ecommerce Expo Prague
Ecommerce Expo Prague
Ecommerce Expo Prague
Ecommerce Expo Prague
Ecommerce Expo Prague
Eshopsummit a Expo
Eshopsummit a Expo
Eshopsummit a Expo
Eshopsummit a Expo
Eshopsummit a Expo
Eshopsummit a Expo